Репродуктивно здраве и хранене

Хранителен режим и добро репродуктивно здраве
 
Доброто физическо и умствено здраве са от особено значение, когато се опитвате да заченете. Доброто здраве винаги е свързано с правилно хранене, физическа активност, и цялостно умствено и емоционално благополучие. 
 
Подобрете здравето си
 
Хранете се здравословно. За добро репродуктивно здраве и важно да ядете много плодове и зеленчуци. За предпочитане зеленчуците с ярки цветове, като червени чушки, както и листни зеленчуци  и зеле. Винаги имайте под ръка пресни плодове или зеленчуци и се наслаждавайте на поне 2 купички плодове и 3 купички зеленчуци всеки ден. Откажете се от калоричните и мазни храни – те влошават репродуктивното здраве.
 
Поддържайте оптимално тегло. Излишъкът от телесна мазнина, или пък недостатъчната телесна мазнина, може да предизвика хормонален дисбаланс и да потисне овулацията. Ако сте с наднормено тегло, имате нужда от режим с физическо натоварване, за да стимулирате организма си и да увеличите кръвотока към репродуктивните си органи – това ще стимулира овулацията и ще допринесе за хормоналния ви баланс.
Спете достатъчно. Една от най-важните системи в човешкия организъм – ендокринната, не може да функционира нормално без достатъчно сън. Лошият сън може драстично да намали шансовете ви за зачеване.
 
Vitamin and Mineral SupportПрием на витамини и минерали
 
Когато искате да заченетее добре да приемате пренатални витамини или добавка за фертилитет като Фертилейд. Важен е всекидневния прием на фолиева киселина, в допълнение на другите витамини и минерали. Доказано е, че фолиевата киселина не само намалява риска от малформации на невралната тръба, като спина бифида, но също и понижава риска от вродени дефекти като цяло. Препоръчва се жената да увеличи приема на фолиева киселина още преди опитите за забременяване. Фолиевата киселина е водноразтворим витамин от групата В – това означава, че не се задържа в човешкия организъм задълго. Именно затова е важен редовен, всекидневен прием.
 
В допълнение към пренаталните витамини, приемайте и омега-3 мастни киселини. Омега-3 мастните киселини са ключови за развитието на човешкия организъм, но за съжаление не се синтезират в човешкия организъм и трябва да се приемат чрез храната. Особено богати на омега-3 мастни киселини са рибата (сьомгата), растителните масла (лененоно масло, орехово олио) и ядките. Омега-3 мастни киселини могат да бъдат приемани и като хранителна добавка. Те са изключително важни за доброто репродуктивно здраве.
 
Лечебни растения
 
В съвременния свят, много често, лечебните растения са подценявани по отношение на тяхната полза в борбата с репродуктивните проблеми. Адамовото дърво (витекс) е билка, която е добре позната със свойствата си до повлиява положително женските репродуктивни функции, и е използвана с успех от векове. Още в древна Гърция, адамовото дърво е било добре познато лечебно растение и било използвано при редица оплаквания. Немците наричат адамовото дърво „Монашески Пипер“ поради свойството си да потиска мъжкото либидо. В Европа, витекс се използва от векове от жените, които искат да подобрят шансовете си за зачеване, както и за лечение на симптомите, свързани с хормонален дисбаланс, кожни проблеми или пременструален синдром.
 
Съвременната наука потвърждава свойствата на адамовото дърво да подобрява женската фертилност. Няколко клинични проучвания доказват, че витексът стимулира и балансира секрецията на хормоните участващи в овулацията и регулацията на месечния цикъл. Тези проучвания доказват значимо повишение на фертилността сред жените, използващи витекс, в сравнение с контролната група на плацебо. Адамовото дърво е важна съставка на Фертилитий, който съдържа и други билки, подпомагащи зачеването, като листа от червена малина, зелен май, цариче, коприва.    
 
Днес, все повече двойки се обръщат към по-естествените методи за борба с безплодието. Научно доказаните добавки за фертилитет водят до значимо повишение на честотата на забременяване, като по този начин предлагат добра алтернатива или подпомагат конвенционалното лечение на безплодие с лекарства или методи за асистирана репродукция (напр. ин-витро оплождане).
 
Множество проучвания сочат, че прилагането на техники за релаксация като йога може да подобри шансовете за зачеване. Съществуват много научни данни, потвърждаващи връзката между стрес, физиология и честота на забременяване.
 
Какво да избягваме
 
Избягвайте стреса. Премахването на стреса от живота ни е ключ към постигането на оптимално здраве. За съжаление, изпитването на трудности при зачеване само по себе си генерира значително стрес. Да изпитваме тревожност и фрустрация от неуспешните опити за зачеване е нещо реално и разбираемо, но трябва на всяка цена да намалим стреса, за да подобрим репродуктивното си здраве.
 
Не пушете и не употребявайте алкохол, когато опитвате да забременеете. Тютютневият дим съдържа множество токсични вещества, които влошават репродуктивното здраве на жената. Употребата на алкохол може да наруши продукцията на естроген, да повлияе върху процеса на имплантация на яйцеклетката и дори да увреди плода. Съществуват още много причини, поради които не бива да пушите или пиете, когато искате да заченете. Доказано е, че жените, които консумират редовно алкохол, докато се опитват да забременеят, намаляват шансовете си за зачеване с цели 50%!
 
Избягвайте приема на кофеин. Докато резултатите от проучванията относно това дали кофеинът е полезен или вреден за забременяването остават противоречиви, повечето лекари препоръчват консумацията на кафе да бъде намалена. В някои проучвание е установено, че приемът на кофеин увеличава вероятността от спонтанен аборт. Докато мнението на експертите по този въпрос е противоречиво, най-добре е да намалите употребата на кафе.
 
Някои лекарства могат да увредят плода и да предизвикат вродени аномалии. Консуртирайте се с лекар преди да приемате, каквито и да било лекарства.

 

В България, около 270 000 двойки страдат от безплодие или имат затруднения при зачеване. Нашата мисия е да подпомагаме тези двойки в усилията им за преодоляване на този проблем, посредством модерни, естествени и безопасни средства. Виж повече

Абонамент за новини

Контакти

1Офис:
гр. София, ж.к. Стрелбище, ул. "Кестенова гора"№ 23А
тел: +359 2 444 3555
моб. +359 888 02 58 58
e-mail: info@fertilaid.bg