Физическата активност и фертилното здраве

Могат ли физическите упражнения всъщност да повлияят на фертилитета? Отговорът е да. Но положително или отрицателно е влиянието им върху него? Тук отговорът на експерти е: И да, и не. Редовните физически упражнения са от значение за плодовитостта, но както всичко останало, трябва да бъдат умерени и в правилната последователност.

Изследвания показват, че тренировките с твърде висока интензивност и натоварване могат да навредят на хормоналния баланс, да нарушат овулационния процес и да променят изцяло месечния цикъл при жените. Други проучвания обаче доказват, че воденето на заседнал начин на живот също може да бъде неблагоприятен фактор за Вашата плодовитост. Именно поради тази причина тук наистина говорим за баланс, умереност и последователност при извършването на физически упражнения.

За да Ви запознаем по-подробно и обстойно с тази тематика, ще Ви представим резултатите от няколко проучвания в тази област:

 

1.       Норвежко проучване, водено от Норвежкия Университет за наука и технологии и проведено сред близо 3000 жени в детеродна възраст и в добро физическо здраве

-          Провеждане - изследването, чиято цел е да разкрие екстремните или ниските нива на физическа активност, които засягат плодорието,  протича в периода 1984 – 1986 година, когато всяка една от жените регулярно е анкетирана относно физическата си активност.

-          Резултати - десет години по-късно, между 1995 и 1997 година, със същите жени са проведени срещи и е установено, че рискът от безплодие е най-голям при тези, тренирали интензивно всеки ден. Учените вярват, че и високата, и прекалено ниската физическа активност влияят отрицателно върху фертилитета и съветват да тренирате умерено, спокойно и равномерно.

-          Добрата новина - голям процент от жените, които са имали проблем със забременяването обаче успяват да забременеят след намаляване на физическите натоварвания до умерено ниво. Безплодието, дължащо се на прекалено висока физическа интензивност, може да се предотврати чрез намаляването ѝ и увеличаването на телесните мазнини.

 

2.       Проучване, публикувано в Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism през 1993 г.

-          Провеждане – за изследването е използвано магнитно-резонансно изобразяване и сканиране на вътрешните и външните телесни мастни натрупвания на физически активни жени в сравнение с тези на жени, които не практикуват спортни дейности.

-          Резултати – резултатите от това проучване показват, че физически активните жени в действителност имат по-ниски нива на телесни мазнини, което от своя страна би могло да повлияе неблагоприятно върху репродуктивните им способности. Жените, които активно се занимават със спорт и страдат от нередовен менструален цикъл и овулационен процес имат по-ниски нива както на външни, така и на вътрешни мазнини по цялото тяло, в сравнение с останалите. Естрогенът „естрадиол“, чиято роля е да регулира менструалния цикъл, също е с по-ниски нива при жените, които тренират интензивно всеки ден.

 

ФИЗИЧЕСКИ УПРАЖНЕНИЯ, БЛАГОПРИЯТНИ ЗА ФЕРТИЛИТЕТА:

Въпреки всичко обаче, редовните упражнения и поддържането на добра физическа форма, винаги са били благоприятни и полезни за нашето здраве. Редовните и умерени упражнения поддържат тялото, укрепват мускулите и повишават издържливостта ни. Освен, че подпомагат кръвообращението, намаляват стреса и тревожността, те подпомагат редовното детоксикиране на излишните хормони и токсини в организма. Всички тези ползи от физическата активност придават съществена важност върху редовните и умерени упражнения в процеса на зачеване и здравословната подготовка за бременност.

За да подготвите тялото си за желаната бременност и да поддържате добра и здрава физическа форма, освен здравословен режим на хранене, трябва да спазвате и редовен и равномерен режим на леки и тонизиращи физически упражнения. За да заздравите Вашето тяло и да създадете благоприятни условия за забременяване, е препоръчително е да правите една или две сесии с 30-минутни упражнения по 3 пъти седмично. Доказано добър ефект за плодовитостта имат йога практиките, които не се препоръчват единствено по време на овулационния период.

 

Физически активности, подходящи за жени, опитващи се да заченат:

- Бързо ходене по 5 пъти седмично за период от около 30 минути до 1 час
- Всички видове танци
- Йога практики
- Зумба, 2-3 пъти седмично
- Аеробика, 2-3 пъти седмично
- Бавно и спокойно каране на велосипед
- Лек джогинг
- Плуване

 

Физически активности, които е препоръчително да избягвате, ако се опитвате да заченете:
- Бикрам йога (йога, изпълняваща се в затоплено помещение и повишаваща телесната температура)
- Интензивни упражнения всеки ден в рамките на 45 минути до 1 час
- Ежедневно бягане на големи разстояния
- Натоварващи физически упражнения за повече от 1 час
- Силови и натоварващи упражнения с много на брой серии
- Тренировки по Пилатес след периода на овулация
- Всички видове интензивни, натоварващи и напрягащи тялото спортни дейности (бягане, гимнастика, балет и др.)

 

Физически упражнения след вътрематочна инсеминация или ин-витро процедура:

За жените, които в момента преминават през медицицинско лечение, лекарите често препоръчват избягването на физически упражнения от всеки вид. В случай, че в момента сте в процес на такъв тип медицинска процедура или скоро сте завършили такава, не бихме Ви препоръчали гореизброените физически активности. След  консултация в Вашия лекар, разбира се, бихме могли да Ви посъветваме да правите ежедневни разходки, както и лека ненатоварваща йога практика, намаляваща нивото на стрес и подобряваща физическото Ви здраве.  

 

Източници: 

Dalene Barton-Schustee, CH, Doula, Is exercise good or bad for fertility
Natural Fertility Info

 

В България, около 270 000 двойки страдат от безплодие или имат затруднения при зачеване. Нашата мисия е да подпомагаме тези двойки в усилията им за преодоляване на този проблем, посредством модерни, естествени и безопасни средства. Виж повече

Абонамент за новини

Контакти

1Офис:
гр. София, ж.к. Стрелбище, ул. "Кестенова гора"№ 23А
тел: +359 2 444 3555
моб. +359 888 02 58 58
e-mail: info@fertilaid.bg