Възможни решения за подобряване на мъжкото фертилно здраве

 

Здравейте отново,

 

Радваме се, че проявихте интерес към първата част на статията, посветена на причините за мъжко безплодие, и затова в момента четете втората й половина!

Ако пък сега попадате на настоящата статия, ще се радваме да се върнете назад и да прочетете и предишната, за да проследите мисълта ни от начало до край (:

 

Днес ще Ви предложим възможни решения за подобряване на мъжкия фертилитет, които лесно можете да приложите в своето ежедневие. Надяваме се да Ви бъдат полезни и да успеят да предотвратят лекарска намеса и да Ви помогнат да се почувствате по-добре!

 

Хранене

 

Храненето има важна роля върху мъжкото репродуктивно здраве и не бива да бъде подценявано! За да бъдем по-точни, това, което един мъж яде днес, ще даде отражение върху спермата му в следващите три месеца. Това означава, че ако внесете изменения в своя режим днес, диетата Ви ще трябва да трае поне 2-3 месеца, за да повлияе положително на спермалното здраве.

 

Ето някои вещества, които можете да започнете да приемате, ако искате да подсилите репродуктивното си здраве:

 

-          Цинк 

У мъжете той се смята за един от най-важните минерали за фертилитета. Повишаването на количеството цинк в организма доказано увеличава и количеството на спермата, подобрява формата и качеството на сперматозоидите.
 

В кои храни ще го откриете?

Пуешко, агнешко и говеждо месо, сусам, тиквено семе, кисело мляко, грах, скариди
 

Внимание!

Ползотворното действие на цинка може да бъде увредено при термична обработка, така че е важно да приемате някои храни, богати на цинк, в сурова, необработена форма.
 

-          Селен

Необходим е за производството на сперматозоиди. Според проучвания, мъже с нисък брой сперматозоиди често страдат и от ниски нива на селен в организма.


В кои храни ще го откриете?

Черен дроб, риба тон, сьомга, скариди, пуешко месо, бразилски орех.

 

-           Коензим Q10

Необходим е на всяка клетка в човешкото тяло, тъй като подпомага производството на енергия. Той е мощен антиоксидант, който защитава клетките и тяхното ДНК.

Необходим е за нормално и здравословно придвижване на сперматозоидите. В допълнение, според проучвания, той удължава живота на сперматозоидите.


В кои храни ще го откриете?

Най-вече в морските дарове, но много трудно може да се набави чрез хранене.

Най-добрият начин е да се приема под формата на хранителна добавка на таблетки или капсули.


Имайте предвид, че количествата Коензим Q10 в организма намаляват с възрастта!

 

-          Витамин E

Представлява важен антиоксидант, който съхранява интегритета на сперматозоидите и подобрява мобилността им.


В кои храни ще го откриете?

Слънчогледово семе, бадеми, маслини, спанак и други тъмнолистни зеленчуци

 

-          Фолиева киселина

Според нови проучвания и тя подпомага мъжкото репродуктивно здраве. Сперматозоидите на мъже с ниски нива фолиева киселина в организма може да съдържат твърде малко или твърде много хромозоми. А ако яйцеклетката бъде оплодена по такъв начин, има голяма опасност това да увреди плода или да доведе до преждевременна загуба на бебето.


В кои храни ще я откриете?

Черен дроб, леща, боб, спанак

 

-          Витамин B12

Участва в деленето на клетките, а когато е в недостатъчни количества, може да има негативен върху броя и мобилността на сперматозоидите.

Препоръчва се мъже с по-малко от 20 млн. сперматозоиди/ мл или мотилитет под 50%, да приемат витамин B12 като хранителна добавка. 1000 мг дневно могат да увеличат нивата до здравословните предписания.

В кои храни ще го откриете?

Говеждо и агнешко месо, черен дроб, морски дарове (миди, стриди, риба, раци), хайвер, сирене, яйца

 

-          Витамин C

Подобрява качеството и мобилността на спермата и я предпазва от генетични изменения. Намалява шансовете от проблеми с броя на хромозомите, съдържащи се в сперматозоидите, а оттам – и шансовете за спонтанен аборт.

 

В кои храни ще го откриете?

Плодове и зеленчуци, най-вече в цитрусови плодове, червени чушки, броколи, картофи, зеле, домати и червени боровинки.

 

-          L-карнитин

Необходим е за нормалното функциониране на сперматозоидите. Те се нуждаят от високи нива на енергия за забързване на метаболизма.

Проучвания показват, че нивата на карнитин в семенната течност са правопропорционални на броя и мобилността на сперматозоидите. Възможно е приемът на L-карнитин като хранителна добавка за период от поне 4 месеца да увеличи и броя, и мотилитета им. Заедно с Коензим Q10, те вършат отлична работа!

В кои храни ще го откриете?

Червени меса и млечни продукти

 

-          Антиоксиданти

Те са едни от най-важните вещества, които не само всеки мъж, но и всеки човек въобще трябва да осигури на организма си.

Защитават сперматозоидите от действието на свободните радикали, които представляват опасност техния ДНК интегритет. Увреждането на генетичния материал би могло да причини спонтанен аборт или увреждания на плода. Възможно е те да причинят и оксидативен стрес.

 

 

Допълнителни съвети


 

-          Следете кога половинката Ви е в овулация!

При напълно редовен месечен цикъл овулацията настъпва през 14-тия ден на цикъла за период до 2 дни, през които имате най-голям шанс опитите за забременяване да се увенчаят с успех. В случай, че цикълът й не е редовен, овулацията също претърпява изменения всеки месец.

 

-          В периода от 2 до 3 дни преди овулация се въздържайте от полов акт, за да е по-пълноценна спермата Ви в точния момент!

 

-          С половинката си използвайте вагинални лубриканти, които ще подпомогнат придвижването на сперматозоидите към яйцеклетката и оплождането й!

 

-          Ако по време на половия акт и двамата сте в изправено положение, това ще затрудни допълнително достигането на сперматозоидите към маточната шийка. 

 

 

Заключение

 

За да обобщим съвсем накратко, ако имате проблем – окуражаваме Ви да не губите времето си в чудене какъв може да бъде той. Направете необходимите изследвания и вземете мерки с оглед на получените резултати!

 

Не винаги проблемът е сериозен – възможно е Вие и жената до Вас да се нуждаете единствено от лека стимулация! Разбира се, ако тя не е достатъчна, медицински специалист ще Ви насочи към най-ефективното решение.

Ако Ви бъдат предписани хранителни добавки или медикаменти, не забравяйте, че начинът на хранене и на живот оказват не по-малка роля по пътя към здравето!

 

Запомнете – не се концентрирайте върху мечтаното бебе като върху цел, която възможно най-скоро трябва да постигнете – това ще Ви причини само стрес и няма да доведе до желания резултат

Вместо това се наслаждавайте на своята връзка!

 

 

 

 

Източници:
 

Barton-Schuster, D., Male Fertility Resources

Rodriguez, H., Male Infertility: Everything You Need to Know

Rodriguez, H., Causes of Male Infertility: What You Need to Know

Rodriguez, H., Increasing Low Sperm Count and Improving Male Fertility…

Имунологични фактори и инфертилитет. Антиспермални антитела., zachatie.org

В България, около 270 000 двойки страдат от безплодие или имат затруднения при зачеване. Нашата мисия е да подпомагаме тези двойки в усилията им за преодоляване на този проблем, посредством модерни, естествени и безопасни средства. Виж повече

Абонамент за новини

Контакти

1Офис:
гр. София, ж.к. Стрелбище, ул. "Кестенова гора"№ 23А
тел: +359 2 444 3555
моб. +359 888 02 58 58
e-mail: info@fertilaid.bg