Публикувано на

Как да подобрим здравето на яйцеклетките си?

Всяка жена се ражда с определен брой яйцеклетки, който с годините постепенно намалява. В миналото се е смятало, че единствено възрастта е определяща за качеството на женските полови клетки. Според по-скорошни проучвания обаче това не е точно така. Допълнително въздействие оказват, например, притокът на кръв към яйчниците и хормоналният баланс.

Здравословното състояние на яйцеклетките е от изключителна важност за цялостното репродуктивно здраве на всяка жена. Възможно е да окаже своето влияние върху опитите за зачеване и, съответно – да подпомогне или да възпре техния успех.

Най-често посочваният проблем от лекарите, що се отнася до жени, изпитващи трудности със забременяването, е „некачествени“ или „остарели“ яйцеклетки.

Решенията, които те обичайно препоръчват, са няколко:

  • Избор на донор на яйцеклетки,
  • Инвитро фертилизация (IVF),
  • Осиновяване.

Това, което много жени обаче не знаят, е, че има и други начини, за насърчаване на репродуктивното  здраве.

Жизненият цикъл на яйцеклетката до настъпване на овулацията продължава около 90 дни. През този период женската полова клетка започва да се променя и узрява. Затова е много важно да бъде предпазена  от вредни фактори, които могат да й се отразят негативно.

Нека разгледаме всеки от тях поотделно и да проследим възможните последици:

1. Здравословен приток на кръв към яйчниците

Притокът на кръв, богата на кислород, към яйчниците е изключително важен. Възможно е той да бъде ограничен в случай, че тялото се дехидратира или не се движи достатъчно. По-сгъстена кръв в организма също би могла да има негативен ефект.

Ето няколко полезни съвета:

  • Пийте поне по 8 чаши вода всеки ден!

Дехидратацията на тялото предизвиква сгъстяване на кръвта. По този начин циркулацията й в организма става по-слаба. Важно е обаче водата, която приемате, да не е бутилирана в пластмасова опаковка

  • Тренирайте!

Открийте своя начин, по който Ви е приятно да се раздвижвате – чрез по-дълги разходки, танци или йога за подобряване на фертилното здраве, например. Упражненията подпомагат кръвообращението и така свежа кръв достига до клетките и им доставя кислород.

  • Подарете си гинекологичен масаж!

Благодарение на масаж на матката и яйчниците, кръвта се обновява и освежава с кислород. Най-подходящият период за това е след приключването на месечния цикъл до началото на овулацията.

2. Хормонален баланс

Поради фактори, които са част от заобикалящата ни среда, високи нива на стрес и спазване на диети, които не доставят всички необходими вещества на организма, все повече жени губят баланса на хормоните в тялото си.Когато това се случи, работата на яйцеклетките и редовният месечен цикъл се нарушават, а впоследствие – овулацията е възможно да не настъпи.

Ето няколко полезни съвета:

  • Изчистете вредните токсини от организма си!
  • Приемайте суперхраната Мака!

Мака действа благотворно на организма, като контролира количеството естроген и увеличава нивата на прогестрон. По този начин двата хормона се балансират и подготвят тялото за желаната бременност.

  • Намалете излагането на ксенохормони, доколкото е възможно!

Ксеноестрогените, наричани още ксенохормони, представляват химични хормони, които само биохимично имитират естрогена.

  • Приемайте Витекс!

Ако нивата на фоликулостимулиращи хормони в организма са високи, Витекс ще помогне за регулиране на нивата прогестрон и ще балансира хормоните в тялото.

 3. Хранене

Храната, която приемате през периода, в който яйцеклетката се развива и узрява, също оказва влияние върху здравето на яйцеклетката.

Ето какво препоръчваме да включите в менюто си:

  • Зеленолистни зеленчуци
  • Сьомга
  • Тиквено семе
  • Сусамово семе
  • Куркума
  • Джинджифил.

Храни и напитки, които могат да увредят здравето на яйцеклетката:

  • Цигари
  • Кофеин
  • Алкохол
  • Захар
  • Сода
  • Диета, базирана на нисък прием на мазнини
  • Трансмазнини
  • Високо преработени храни
  • Храни, съдържащи ГМО.

4. Хранителни добавки, които подпомагат репродуктивното здраве

    • Коензим Q10

    Убиквинолът представлява активен Коензим Q10, който директно се усвоява от организма. Съгласно проведени изследвания, той влияе положително върху здравето на яйцеклетката и шансовете за зачеване – особено при жени над 35 години.

    Ако приемът му се съчетае и с прием на антиоксиданти, ефектът би бил още по-задоволителен.

    • L-аргинин

    Тази аминокиселина доказано подпомага функцията на яйчниците и повишава шансовете за зачеване, особено когато се приема в големи дози от жени, преминаващи през опити за инвитро фертилизация.

    • Мака

    Мака балансира хормоните в организма, без самата тя да съдържа каквито и да е хормони в себе си. Това е възможно чрез подхранване на ендокринната система. Приемът й е препоръчителен при подготовка на тялото за бременност и процедура по инвитро фертилизация, тъй като съдейства за хормоналния баланс и здравето на яйцеклетките.

    • Пчелно млечице

    Пчелното млечице повишава качеството на яйцеклетката. Препоръчва се да се приема поне три месеца преди започване на опитите за забременяване или от началото на процедура по инвитро фертилизация.

5. Стрес

Ежедневието ни всеки ден става все по-забързано, а задачите, които трябва да изпълним – все повече на брой. Оттам – стресът нараства и неминуемо се отразява на женското фертилно здраве. Тялото на жени, които постоянно са подложени на високи нива на стрес, произвежда пролактин, кортизол и други хормони, влияещи негативно на редовната овулация.

Препоръчваме Ви да намалите нивата на стрес, като се фокусирате върху тази своя цел и разнообразите деня си с по-успокояващи дейности, които ще позволят на ума и тялото Ви да отпочинат и да се заредят с нова енергия.

  • Разходете се на въздух и освежете мисълта си!
  • Вземете си дълъг душ или се потопете във вана с приятен и отпускащ аромат!
  • Грабнете някоя от любимите си книги и потънете в нейните страници!
  • Подарете си масаж, благодарение на който цялото Ви тяло ще се отпусне и ще релаксира!
  • Пригответе си билков чай с успокояващо действие – например, от лайка или мента!
  • Медитирайте!

Грижата за репродуктивното здраве и, по-специално, за здравето на яйцеклетките, става все по-важна с напредването на годините. На Вашето внимание представихме някои дребни изменения, които можете да пригодите към ежедневието си, за да подобрите състоянието си.

Ако Ви допадат и желаете да се придържате поне към част от тези препоръки, следвайте ги поне в рамките на 90 дни, за да бъде ефектът им най-забележим.

А междувременно –пазете спокойствието си и не спирайте да се усмихвате!

Източник:

Rodriguez, H. C.M.T., How to Increase Your Egg Health in 90 Days,Natural Fertility Info

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *