Публикувано на

Как влияе стресът върху опитите за зачеване?

стрес-зачеване

В днешно време ежедневието на всички ни става все по-забързано, ангажиментите и задълженията нарастват. Оттам – и напрежението от вечно притискащото ни време се увеличава.

Ежедневие, изпълнено със стрес

Подложени сме на постоянен стрес –  положителен и отрицателен. Единият ни поддържа във форма и готовност за изправяне пред предизвикателствата, а другият не ни остава никакво време за отпускане и почивка.

Натрупващият се негативен стрес е нормално и естествено следствие от хилядите отговорности, задължения и ангажименти. Той обаче не оказва здравословно влияние върху организма, а в частност – и върху репродуктивното здраве.

Стрес и опити за зачеване

Когато сме в състояние на силен стрес, телата ни сами, по естествен път противодействат на опитите за зачеване. Нивата на адреналин, генерирани в такива ситуации, отправят сигнал към организма, че условията не са идеални за забременяване.

В допълнение, хипофизната жлеза отделя по-високи нива на пролактин, което също спомага за увенчаването на опитите с неуспех.

Влияние на високите нива на стрес върху репродуктивното здраве

Хормони

Според последни проучвания, в резултат от стрес, се повишават нивата на хормоните адреналин, катехоламини и кортизол. Те, от своя страна, възпрепятстват отделянето на гонадотропин – хормон, отговорен за освобождаването на половите хормони. Впоследствие, това може да доведе до потискане на овулацията у жените, намаляване на броя на сперматозоидите у мъжете и понижаване на либидото у представителите и на двата пола.

Хроничен стрес

Когато стресът се превърне в хронично състояние на организма, той може да влоши репродуктивното здраве. Този проблем се е превърнал в толкова често срещан, че специалистите са въвели и понятие за него – „репродуктивна дисфункция, предизвикана от стрес“. Често причинява хормонален дисбаланс, влошаване на качеството на яйцеклетките и сперматозоидите, намалява до минимум сексуалното желание.

Стресираният човек не е здрав. Според редица изследвания, стресът може да влоши и задълбочи някои симптоми и заболявания. Често той засяга не само физическото ни здраве, но и емоциите, мисленето и поведението ни. Симптомите на стрес са различни за различните хора, но ако бъдат забелязани, не бива да ги подминавате.

Необходимост от почивка

Много е важно да вземете под внимание риска, на който Ви излагат високите нива на стрес и да превърнете почивката и разпускането в част от своя план за забременяване. Това е особено важно, ако преминавате през ин-витро процедура. В случай, че по време на бременността в тялото Ви продължи да се натрупва стрес, това излага на опасност и плода. Тялото усеща това и поради тази причина предварително създава среда, недружелюбна към зачеване.

Най-често срещаните симптоми на стрес

Физически симптоми на стрес:

  • Прекомерна умора
  • Ниски нива на енергия
  • Главоболие
  • Напрежение и болка  в мускулите
  • Предразположеност към често боледуване и инфекции
  • Нездравословно или безразборно хранене
  • Намаляване на сексуалното желание и способности.

Емоционални симптоми на стрес:

  • Избухливост
  • Избягване на околните
  • Липса на наслада при почивка от ангажиментите
  • Ниско самочувствие
  • Чувство за самота и безполезност
  • Депресия.

Намаляване на нивата на стрес за повишаване на фертилитета

Ако срещате трудности при опитите за зачеване, много вероятно е причината за тях да се окаже именно твърде много стрес. Тази вероятност се увеличава особено в случаите, в които по медицински път е установено, че нямате други репродуктивни проблеми. Тук идва моментът, в който е добре да помислите доколко голямо е напрежението, на което сте подложени.

Разбира се, ако сте твърде претоварени, такава оценка дори не е необходима – най-вероятно знаете, че ежедневието Ви е прекалено забързано и изпълнено със стрес. В такъв случай е изключително важно да намалите причиняващите го фактори и да помислите за спокойствието си. Само по този начин ще увенчаете опитите за забременяване с успех!

Начини за намаляване на стрес в ежедневието

Понижаването на натоварването увеличава качеството на живот и подобрява здравето. Време е да помислите за това! Ако причината е в работата Ви – по-добре помислете за смяна или почивка. Ако това не е възможно, ще Ви дадем няколко лесни съвета, които със сигурност ще върнат усмивката на лицето Ви. Надяваме се те да помогнат за възстановяването на баланса на организма Ви!

  • Погрижете се да си осигурите достатъчно количество сън. По този начин организмът ще разполага с необходимото време да се възстанови от умората и ще се събудите с нови сили.
  • Спортувайте поне няколко дни седмично и се хранете здравословно, за да поддържате добра форма на тялото и духа си.
  • Медитирайте или практикувайте йога – по този начин ще успокоите съзнанието си.
  • Започнете да си взимате топли и продължителни душове, които да разсеят мрачните мисли.
  • Променете начина, по който реагирате, когато попаднете в стресова ситуация – опитайте се да запазите спокойствие, вместо да рисувате неприятни сценарии в главата си, които допълнително увеличат напрежението. Това отнема време и практика, но положително ще Ви е от полза.
  • Разхождайте се в парка и прекарвайте време навън! Вижте се с приятели, излезте с любимия човек, разходете домашния си любимец или почетете книга на открито. Чистият въздух неминуемо ще Ви освежи и ще намали напрежението в тялото.
  • Вземете си кратка почивка и заминете някъде! Дори не е нужно да планирате дълго и продължително. Харесайте си местенце извън града, където ще се чувствате добре и ще се откъснете от еднообразното ежедневие за няколко дни.
  • Възползвайте се от благотворното действие на билките, които влияят успокояващо върху нервната система и подпомагат ендокринната функция.

Такива са:

  • Ашваганда (индийски жен-шен),
  • Пчелно млечице,
  • Лайка,
  • Маточина,
  • Липа,
  • Мака.
  • Избягвайте лекарства, предписани за понижаване на стреса. Те не подобряват състоянието Ви, а само временно замаскират наличието на проблем, без да го разрешат. Понякога дори самите те могат да повлияят негативно на фертилитета или впоследствие, по време на бременност, да увредят плода.

Като за финал Ви съветваме да се вслушвате в собственото си тяло и това, което Ви казва то. Няма общовалидно правило за преодоляването на стреса, което е в сила за всеки. Вашият организъм е индивидуален и уникален и когато има нужда от почивка, не се колебайте и намерете начин да му я осигурите!

Помнете, че вътрешното спокойствие е признак на здраве и може да се окаже тъкмо това, което Ви е необходимо в хода на опитите за зачеване!

Източници:

Rodriguez, H., Stress and your fertility, Natural Fertility Info
Stress management health centre, WebMD

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.