Публикувано на

Репродуктивно здраве и хранене

Хранителен режим и добро репродуктивно здраве

Доброто физическо и психическо здраве, както и цялостното благосъстояние на организма са от особено значение при опитите за зачеване. Отличното здраве винаги е свързано с правилно хранене, физическа активност, и цялостно умствено и емоционално благополучие.

Подобрете здравето си!

  • Хранете се здравословно!

За да поддържате доброто си репродуктивно здраве е важно често да добавяте към основната си храна и плодове и зеленчуци, както и да приемате храни, богати на витамини и естествени антиоксиданти.
За предпочитане са зеленчуците с ярки цветове, като червени чушки, както и листни зеленчуци и зеле. Винаги имайте под ръка пресни плодове или зеленчуци и се наслаждавайте на поне 2-3 купички дневно и от двете. Откажете се от калоричните и мазни храни – те нямат благоприятен ефект както върху фигурата Ви, така и върху репродуктивното Ви здраве.

  • Поддържайте оптимално тегло!

Излишъкът на телесна мазнина, или пък недостатъчното количество телесна мазнина, може да предизвика хормонален дисбаланс, както и да подтисне овулацията. Ако страдате от наднормено тегло, имате нужда от режим с физическо натоварване, за да стимулирате организма си и да увеличите кръвотока към репродуктивните си органи. Това от своя страна ще стимулира овулацията и ще допринесе за хормоналния ви баланс. Тук можете да прочетете малко повече за физическата активност и влиянието ѝ върху репродуктивното здраве, както и да научите кои физически упражнения имат благоприятстват за доброто му поддържане.

  • Осигурете си достатъчно сън!

Недостатъчното сън, може да повлияе негативно върху една от най-важните системи в човешкия организъм – ендокринната. Отговорна за обмяната на веществата и хормоналния баланс, веднъж нарушена, тя би могла да окаже отрицателно въздействие върху репродуктивното здраве. Старайте се да си осигурявате ежедневно по 8-9 часа здрав и спокоен сън, за да постигнете по-свеж външен вид, по-здравословно цялостно състояние на организма и по-добро качество на репродуктивните си функции.

  • Приемaйте достатъчно витамини и минерали

Когато искате да заченете, е добре да приемате пренатални витамини или хранителни добавки за фертилитет и подобряване качеството на репродуктивното здраве. Важен е всекидневният прием на фолиева киселина, в допълнение с останалите витамини и минерали.

Доказано е, че фолиевата киселина не само намалява риска от малформации на невралната тръба, като „спина бифида“, но също така понижава риска от вродени дефекти. Препоръчва се жената да увеличи приема на фолиева киселина още преди опитите за забременяване. Фолиевата киселина е водоразтворим витамин от групата В – това означава, че не се задържа в човешкия организъм задълго. Именно затова е важен редовният всекидневен прием.

В допълнение към пренаталните витамини, увеличете и приема на Омега-3 мастни киселини. Омега-3 мастните киселини са ключови за развитието на човешкия организъм, но за съжаление не се синтезират в човешкия организъм и трябва да се приемат чрез храната.

Особено богати на Омега-3 мастни киселини са рибата (сьомга), растителните масла (ленено масло, орехово олио) и ядките. Омега-3 мастни киселини могат да бъдат приемани и като хранителна добавка. Те са от изключителна важност за поддържането на доброто репродуктивно здраве.

  • Лечебни растения

В съвременния свят, много често, лечебните растения са подценявани по отношение на тяхната полза в борбата с репродуктивните проблеми. Адамовото дърво (витекс) е билка, която е добре позната със свойствата си до повлиява положително върху женските репродуктивни функции, и е използвана с успех от векове.

Още в Древна Гърция, Адамовото дърво е било добре познато лечебно растение и било използвано при редица оплаквания. Немците наричат Адамовото дърво „Монашески Пипер“ поради свойството му да подтиска мъжкото либидо. В Европа, Витексът се използва от векове от жените, които искат да подобрят шансовете си за зачеване, както и за лечение на симптомите, свързани с хормонален дисбаланс, кожни проблеми или пременструален синдром.

Съвременната наука потвърждава свойствата на Адамовото дърво да подобрява женската фертилност. Няколко клинични проучвания доказват, че Витексът стимулира и балансира секрецията на хормоните участващи в овулацията и регулацията на месечния цикъл. Тези проучвания доказват значимо повишение на фертилността сред жените, използващи витекс, в сравнение с контролната група на плацебо. Адамовото дърво е важна съставка на Fertili Tea, който съдържа и други билки, подпомагащи зачеването, като листа от червена малина, зелен май, цариче, коприва.

Днес, все повече двойки се обръщат към по-естествените методи за борба с безплодието. Научно доказаните добавки за фертилитет водят до значително повишаване на честотата на забременяване, като по този начин предлагат добра алтернатива или подпомагат конвенционалното лечение на безплодие с лекарства или методи за асистирана репродукция (напр. ин-витро оплождане).

Множество проучвания сочат, че прилагането на техники за релаксация като йога, могат да подобрят шансовете за зачеване. Съществуват много научни данни, потвърждаващи връзката между стрес, физиология и честота на забременяване.

Какво да избягвате?

  • Избягвайте стреса!

Елимирането на стреса от ежедневието ни е ключ към постигането на оптимално здраве. За съжаление, изпитването на трудности при зачеване само по себе си стресира организма и тялото ни. Да изпитваме тревожност поради неуспешните опити за зачеване е нещо нормално и напълно разбираемо, но въпреки това е необходимо да се постараем да намалим стреса, за да помогнем на организма си и да подобрим репродуктивното си здраве.

  • Избягвайте пушенето и употребата на алкохол!

Тютютневият дим съдържа множество токсични вещества, които влошават репродуктивното здраве на жената. Употребата на алкохол може да наруши продукцията на естроген, да повлияе върху процеса на имплантация на яйцеклетката и дори да увреди плода. Съществуват още много причини, поради които не е препоръчително да пушите или употребявате алкохол, докато правите опити за зачеване. Доказано е, че жените, консумиращи редовно алкохол, докато се опитват да забременеят, намаляват шансовете си за зачеване с цели 50%!

  • Избягвайте приема на кофеин!

Докато резултатите от проучванията относно това дали кофеинът е полезен или вреден за забременяването, остават противоречиви, повечето лекари препоръчват консумацията на кафе да бъде намалена. В някои проучвания е установено, че приемът на кофеин увеличава вероятността от спонтанен аборт. Докато мнението на експертите по този въпрос е противоречиво, най-добре е да намалите употребата на кафе.

  • Някои лекарства също могат да увредят плода и да предизвикат вродени аномалии.

Консултирайте се с лекар преди да приемате, каквито и да било лекарства!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *