Публикувано на

Репродуктивно здраве и хранене

репродуктивно-здраве-и-хранене

Хранителен режим: Ключ към доброто репродуктивно здраве и хранене

Доброто физическо и психическо здраве, както и цялостното благосъстояние на организма са от особено значение при опитите за зачеване. Отличното репродуктивно здраве и хранене винаги вървят ръка за ръка.

Фертилното здраве е свързано с правилно хранене, физическа активност и цялостно умствено и емоционално благополучие.

Подобрете здравето си!

  • Хранете се здравословно!

За да поддържате доброто си репродуктивно здраве и хранене е важно често да добавяте към основната си храна и плодове и зеленчуци. Приемайте храни, богати на витамини и естествени антиоксиданти.
За предпочитане са зеленчуците с ярки цветове, като червени чушки, листни зеленчуци и зеле.

Винаги имайте под ръка пресни плодове или зеленчуци и се наслаждавайте на поне 2-3 купички дневно и от двете. Откажете се от калоричните и мазни храни – те нямат благоприятен ефект както върху фигурата Ви, така и върху репродуктивното Ви здраве и хранене.

  • Поддържайте оптимално тегло!

Излишъкът или пък недостатъчното количество телесна мазнина, биха могли да предизвикат хормонален дисбаланс, както и да потиснат настъпването на овулация. Ако страдате от наднормено тегло, имате нужда от режим с физическо натоварване. По този начин ще стимулирате организма си и ще увеличите притока на кръв към репродуктивните си органи.

От своя страна, това ще стимулира овулацията и ще допринесе за хормоналния ви баланс. Ако имате интерес, прочетете малко повече за влиянието на физическата активност върху репродуктивното здраве! Често тя е неизменна част от грижата за Вашето репродуктивно здраве и хранене. В статията ще научите кои физически упражнения имат благоприятстват за доброто му поддържане.

  • Осигурете си достатъчно сън!

Недостатъчното количество сън може да повлияе негативно върху една от най-важните системи в човешкия организъм – ендокринната. Тя е отговорна за обмяната на веществата и хормоналния баланс. Веднъж нарушена, тя би могла да окаже отрицателно въздействие върху репродуктивното здраве.

Старайте се да си осигурявате ежедневно по 8-9 часа здрав и спокоен сън, за да постигнете по-свеж външен вид, по-здравословно цялостно състояние на организма и по-добро качество на своето репродуктивно здраве и хранене. 

  • Приемaйте достатъчно витамини и минерали!

Когато искате да заченете, е добре да приемате пренатални витамини или хранителни добавки за фертилитет и подобряване качеството на репродуктивното здраве и хранене.

Важен е всекидневният прием на фолиева киселина, в допълнение с останалите витамини и минерали. Фолиевата киселина е водоразтворим витамин от групата В – това означава, че не се задържа в човешкия организъм задълго. Именно затова е важен редовният всекидневен прием.

Доказано е, че фолиевата киселина не само намалява риска от малформации на невралната тръба, като „спина бифида“, но също така понижава риска от вродени дефекти. Препоръчва се жената да увеличи приема на фолиева киселина още преди опитите за забременяване. 

В допълнение към пренаталните витамини, увеличете и приема на Омега-3 мастни киселини. Омега-3 мастните киселини са ключови за развитието на човешкия организъм, но за съжаление не се синтезират в човешкия организъм и трябва да се приемат чрез храната.

Особено богати на Омега-3 мастни киселини са: рибата (сьомга), растителните масла (ленено масло, орехово олио) и ядките. Омега-3 мастни киселини могат да бъдат приемани и като хранителна добавка. Те са от изключителна важност за поддържането на доброто репродуктивно здраве.

  • Лечебни растения

В съвременния свят, много често, лечебните растения са подценявани по отношение на тяхната полза в борбата с репродуктивните проблеми. Адамовото дърво (витекс) е билка, която е добре позната със свойствата си до повлиява положително върху женското репродуктивно здраве и хранене. Използвана е с успех от векове.

Адамово дърво (Витекс)

Още в Древна Гърция, Адамовото дърво е било добре познато лечебно растение и било използвано при редица оплаквания. Немците го наричат „Монашески Пипер“ поради свойството му да потиска мъжкото либидо. В Европа, Витексът се използва от векове от жените, които искат да подобрят шансовете си за зачеване, както и за лечение на симптомите, свързани с хормонален дисбаланс, кожни проблеми или предменструален синдром.

Съвременната наука потвърждава свойствата на Адамовото дърво да подобрява женската фертилност. Няколко клинични проучвания доказват, че Витексът стимулира и балансира секрецията на хормоните участващи в овулацията и регулацията на месечния цикъл. Тези проучвания доказват значимо повишение на фертилността сред жените, използващи витекс, в сравнение с контролната група на плацебо. Адамовото дърво е важна съставка на Fertili Tea, който съдържа и други билки, подпомагащи зачеването, като листа от червена малина, зелен май, цариче, коприва.

Природни лекове срещу безплодие

Днес, все повече двойки се обръщат към по-естествените методи за борба с безплодието. Научно доказаните добавки за фертилитет водят до значително повишаване на честотата на забременяване, като по този начин предлагат добра алтернатива или подпомагат конвенционалното лечение на безплодие с лекарства или методи за асистирана репродукция (напр. ин-витро оплождане).

Намаляване на стреса

Множество проучвания сочат, че прилагането на техники за релаксация като йога, могат да подобрят шансовете за зачеване. Съществуват много научни данни, потвърждаващи връзката между стрес, физиология и честота на забременяване.

Какво да избягвате?

  • Избягвайте стреса!

Елимирането на стреса от ежедневието ни е ключ към постигането на оптимално здраве. За съжаление, изпитването на трудности при зачеване само по себе си стресира организма и тялото ни. Да изпитваме тревожност поради неуспешните опити за зачеване е нещо нормално и напълно разбираемо, но въпреки това е необходимо да се постараем да намалим стреса, за да помогнем на организма си и да подобрим репродуктивното си здраве.

  • Избягвайте пушенето и употребата на алкохол!

Тютютневият дим съдържа множество токсични вещества, които влошават репродуктивното здраве на жената. Употребата на алкохол може да наруши продукцията на естроген, да повлияе върху процеса на имплантация на яйцеклетката и дори да увреди плода. Съществуват още много причини, поради които не е препоръчително да пушите или употребявате алкохол, докато правите опити за зачеване. Доказано е, че жените, консумиращи редовно алкохол, докато се опитват да забременеят, намаляват шансовете си за зачеване с цели 50%!

  • Избягвайте приема на кофеин!

Докато резултатите от проучванията относно това дали кофеинът е полезен или вреден за забременяването, остават противоречиви, повечето лекари препоръчват консумацията на кафе да бъде намалена. В някои проучвания е установено, че приемът на кофеин увеличава вероятността от спонтанен аборт. Докато мнението на експертите по този въпрос е противоречиво, най-добре е да намалите употребата на кафе.

  • Някои лекарства също могат да увредят плода и да предизвикат вродени аномалии.

Консултирайте се с лекар преди да приемате, каквито и да било лекарства!

One thought on “Репродуктивно здраве и хранене

  1. […] Храната, която приемате през периода, в който яйцеклетката се развива и узрява, също оказва влияние върху здравето на яйцеклетките. […]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.