селен източници

Селен – повишава плодовитостта по естествен път

Селен – важен микроелемент, осъществяващ редица функции в организма. На тялото му трябват малки количества от него, за да си набави препоръчителния дневен прием. Той влияе благоприятно върху много органи и системи. И според някои проучвания, сред тях попада и репродуктивната – повишава плодовитостта по естествен път.

Добрите нива на селен са важни за мъжката плодовитост. Той е съществено значение за образуването на сперматозоиди и производството на тестостерон. Това се дължи на неговатa антиоксидантна активност. Липсата на минерала при силния пол води до по-малка подвижност. От значение е и за образуването на силни камшични удари на придвижващия се по пътя на яйцеклетката материал.

Приемът на селен може също да повиши и плодовитостта при жените. Това показва проучване на университета в Аделаида. То установява, че минералът е с решаваща роля в ранните етапи на зачеването. По-специално в развитието на здрави фоликули, които са отговорни за производството на качествени яйцеклетки.

Какво установява още проучването за селен?

Нивата на въпросния микроелемент и протеин, съдържащ селен (GPX1) са по-високи в големите здрави фоликули на яйчниците, произвеждащи яйцеклетките. Според данните, при някои случаи яйцеклетки, довели до бременност, са имали два пъти по-високи нива от GPX1.

„Подозираме, че те играят критична роля като антиоксидант по време на късните етапи на развитие на фоликула, като помагат за образуването на здравословна среда за яйцеклетката“. Това заявява Мелани Чеко, ръководител на изследването.

Трябват допълните проучвания, за да се разбере как нивата на селен могат да бъдат оптимизирани, за да помогне това за забременяване. Но изследователите се надяват, че техните открития ще помогнат за лечението на жени с репродуктивни проблеми.

FH PRO™ за жени

Подготовка на жената към успешно зачеване чрез инвитро или по естествен път.
*Опаковка 180 капсули, едномесечен курс

Селен – чрез кои храни да си го набавите?

Минералът, подобряващ плодовитостта, се намира най-често в пълнозърнести храни. Има го и в животински продукти като риба и яйца. количеството селен в зърнените храни и производните на тях зависи от съдържанието на почвата, в която са отгледани.

От всички храни бразилските орехи съдържат най-високи нива на полезния за фертилитета микроелемент. В една ядка може да има до 95 мкг. Освен тях, нещата, на които да наблегнете са:

  • Семена;
  • Риба тон, риба меч, камбала, скумрия, стриди, миди, калмари, омар и миди;
  • Пълнозърнест хляб;
  • Червено месо;
  • Гъби.

Какво количество от минерала да взимате на ден?

Няма точно правило от колко точно се нуждаете. По данни на Medicalnewstoday, за възрастни количеството за селен е 55 мкг. Бременните трябва да получават с 10 мкг повече., а кърмачките – 70. Като цифрите зависят от общото състояние и конкретния случай.

Приемът на селен е особено важен преди и по време на бременност. След изследване на нивото му, гинеколозите посочват препоръчителна стойност от 100 до 130. Тоест, ако си купите бразилски орехи, може да похапвате до 3 на ден.

Доказано е, че селенът участва в синтеза и функцията на няколко ензими като глутатион пероксидази и тиоредоксин редуктаза. Именно те съставят антиоксидантната защита на бъдещата майка. А ако тя се понижи, оксидативният стрес води до спонтанен аборт, прееклампсия, гестационен диабет, отклонения при растежа на ембриона и други.

Кога говорим за дефицит на селен или предозиране

Той се наблюдава изключително рядко. Според лекари, трябва да минат години, за да се развие. Среща се в регион с прекалено ниско съдържание на селен в почвата.

Твърде много от минерала влияе негативно на здравето. При количество от около 400 микрограма той става токсичен. Може да доведе до необясним косопад, кожни обриви, гадене, диария, умора и промени в настроението.

При предозиране има странични ефекти като:

  • лош дъх и метален вкус в устата;
  • чупливи нокти;
  • развалени зъби;
  • стомашно-чревни проблеми като гадене;
  • неврологични аномалии;
  • умора и раздразнителност;
  • кожни лезии и обриви;
  • косопад.

Селен – допълнителни ползи за здравето

Той има мощни антиоксидантни свойства. Освен, че участва в борбата със свободните радикали в тялото, минералът стимулира имунната система на организма. Също има важна роля във функционирането на щитовидната жлеза, подпомага обмяната на йода и производството на някои хормони. А те също са важен фактор при опитите за бебе.

Този текст има информативен характер. Той не може да замести консултацията със специалист.

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Кошница
Scroll to Top